Zigbell

گروه تولیدی Zigbell
تولید و پخش عمده پوشاک بانوان

تفاوت شومیز، بلوز، تونیک چیست؟

شومیز، بلوز، تونیک
بلوز چیست؟
تونیک

تفاوت شومیز، بلوز و تونیک چیست؟

در زبان فارسی این واژگان به سه نوع بالاپوش مختلف زنانه اشاره می‌کنند. اما معمولا بسیاری از افراد این سه واژه را به جای یکدیگر به‌کار می‌برند. هرچند به واقع نیز این سه واژه خیلی تفاوتی با هم ندارند، اما اغلب تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک این سه را متفاوت می‌دانند. در ادامه با شرح هر یک از این سه مورد، به تفاوت شومیز، بلوز و تونیک پی خواهیم برد.

شومیز چیست؟

شومیز چیست؟

در ایران به یک نوع بالاپوش زنانه گفته می‌شود، که در ابتدا به شکل آستین‌ بلند با دکمه‌های جلو، به سبکی ساده (مانند پیراهن مردانه) طراحی می‌شده است. به بیانی دیگر می‌توان گفت شکل زنانه پیراهن‌های مردانه در ایران شومیز نامیده می‌شوند. البته با این تفاوت که در پیراهن‌های مردانه دکمه‌های جلو، سمت راست نصب می‌شوند، اما در شومیز (و اصولا در لباس‌های زنانه) سمت چپ.

در حال حاضر شومیزها در طرح‌های متنوع (آستین بلند یا آستین کوتاه، با دکمه یا بی‌دکمه) طراحی و دوخته می‌شوند. همچنین برای تولید شومیزها پارچه‌های مختلف ساده و طرح‌دار به کار برده می‌شود.

شومیزها به‌عنوان یک گزینه پرکاربرد در استایل‌های مهمانی، رسمی و حتی کژوال استفاده می‌شوند. شومیزها را  می‌توان با دامن و شلوار پوشید. این‌روزها نیز خانم‌ها از شومیزها به‌عنوان مکملی زیر مانتوهای جلوباز استفاده می‌کنند.

توضیح بیشتر:

خیلی دقیق نمی‌توان درباره اینکه چه زمانی و به چه صورت این واژه وارد زبان فارسی شد اظهار نظر کرد. البته  با کمی تحقیق می‌توان فهمید واژه شومیز در اصل ریشه فرانسوی دارد. (یعنی برابر: Chemisier)  و به همان معنای بلوز در زبان انگلیسی اشاره می‌کند که البته  واژه بلوز در زبان فارسی کاربرد تخصصی خودش را دارد. 

در زبان انگلیسی نیز واژه‌ Chemise که تلفظ نزدیکی به واژه فرانسوی آن دارد، کاربرد ویژه خودش را دارد، که در ادامه شرح داده خواهد شد. 

براساس ویکی‌پدیای انگلیسی؛ شومیز در گذشته یک پیراهن ساده بود که زیر لباس‌های دیگر پوشیده می‌شد تا لکه عرق روی لباس‌های اصلی نماند. در اروپای قرون وسطی، هم زنان و هم مردان، شومیز می‌پوشیدند. و امروزه نیز به نوعی لباس زیر زنانه که کمی گشاد است اشاره می‌کند.

اما نکته جالب و قابل توجه این‌است‌که در ایران شومیز یک لباس شیک زنانه است که معمولا جنسی لطیف دارد، آستین آن بلند است (که البته همان‌طور که پیش از این گفته شد می‌تواند آستین کوتاه هم باشد.) و بلندی‌ قد آن متعادل است (تقریبا زیر کمر یا روی باسن).

بلوز چیست؟

بلوز چیست؟

یلوز (Blouse) یک نوع بالاپوش زنانه است. معمولاً گشاد بوده و قد آن تا بالای باسن (معمولا تا کمر یا کمی پایین‌تر) است. البته در میان عامه مردم گاهی اصطلاح شومیز و بلوز را به جای یکدیگر نیز به کار می‌برند. اما باید توجه کرد که بلوزها معمولا جلوبسته هستند.

 بلوزها اصطلاح کلی تری هستند و دامنه وسیع‌تری از بالاپوش‌های زنانه را شامل می‌شوند. 

بلوزها ممکن است یقه و آستین نداشته باشند. و از انواع پارچه‌های نساجی یا تریکو برای دوخت آن‌ها استفاده کرد.

بلوزها نیز به‌عنوان یک گزینه پرکاربرد در استایل‌های مهمانی، رسمی و حتی کژوال استفاده می‌شوند. شومیزها را  می‌توان هم با دامن و هم با شلوار پوشید. و نیز خانم‌ها از آن‌ها به‌عنوان مکملی زیر مانتوهای جلوباز استفاده کنند.

تونیک چیست؟

تونیک چیست؟

به‌ نوعی لباس زنانه بلند گفته می‌شود که قد آن تا خط زیر باسن و حتی میان ران ادامه دارد. تونیک‌ها می‌توانند آستین‌بلند یا آستین‌کوتاه باشند و میزان تنگی، گشادی و جنس آن متفاوت باشد.

امروزه بسیاری از بانوان تونیک را به‌عنوان عضو اصلی کمد لباسشان در نظر می‌گیرند، زیرا تونیک‌ها در جنس‌ها طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند که می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در شرایط مختلف به کار گرفت و از آن‌ها به عنوان لباس رسمی یا غیررسمی و راحتی استفاده کرد.

خرید عمده

انواع شومیز، بلوز و تونیک در Zigbell