Zigbell

گروه تولیدی Zigbell
تولید و پخش عمده پوشاک بانوان
راهنمای راه اندازی فروشگاه پوشاک

راهنمای راه اندازی فروشگاه پوشاک - بخش سوم (فروشگاه آنلاین)

در این بخش، ادامه «مراحل راه‌اندازی فروشگاه پوشاک» را که در بخش‌های قبلی آغاز کرده بودیم پیگیری می‌کنیم.

تا این‌جا تقریبا با نوع کسب و کار خرده فروشی پوشاک یا همان فروشگاه پوشاک آشنا شدید.

در این مرحله قبل از هر اقدامی برای راه‌اندازی فروشگاه پوشاکتان باید تصمیم مهمی بگیرید؛

  • می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی لباس داشته باشید،

  •  یا یک فروشگاه فیزیکی (فروش حضوری)،

  • و شاید هم ترکیبی از هردو سبک.

۱- فروشگاه اینترنتی ( فروش اینترنتی یا فروش آنلاین)

فروشگاه اینترنتی

ابتدا نحوه ایجاد یک فروشگاه اینترنتی را بررسی می‌کنیم و بعد سراغ نحوه تاسیس یک فروشگاه فیزیکی می‌رویم.

 برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی به دو روش می توانید اقدام کنید:

  • از ظرفیت های موجود در شبکه های اجتماعی بهره بگیرید.
  • یک وب‌سایت برای خود ایجاد کنید. 

ابتدا: فروش پوشاک در شبکه‌های اجتماعی

فروش پوشاک در شبکه های اجتماعی

اگر خیلی اهل سروکله زدن با مسائل فنی نیستید مسلما شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای فروشگاه اینترنتی شما هستند. این روزها اینستاگرام تقریبا سرآمد همه این شبکه‌ها است و با کمی جست‌وجو در اینترنت زیر و بم آن را سر در خواهید آورد.

– مزایای فروش در  شبکه های اجتماعی
  • هزینه پایین و بدون نیاز به امکانات زیاد ( یک گوشی هوشمند ارزان قیمت، اینترنت و یک پیج در اینستاگرام)
  • بدون نیاز به یک مکان تجاری مشخص ( می‌توانید یک دفتر کوچک داشته باشید و حتی یک گوشه دنج در منزل)
  • بدون نیاز به موجود کردن حجم زیادی از کالا با فعالیت  روی موجودی تامین کنندگان (هرچند وقتی کسب وکارتان پا گرفت برای افزایش سرعت عمل فروش و تحویل به موقع محصول به مشتری  و نیز برای روبرو نشدن با عدم موجودی کالا نزد تامین کننده، بهتر است مطابق یا میزان سرمایه در اختیارتان اجناس داخل پیچتان را تا آن جا که می‌توانید موجود کنید.)
  • تا حدود بسیار زیادی فارغ ازمحدودیت های زمان ( مشتری هر زمان خواست می تواند محصول را ببیند و سفارش دهد و فروشنده نیز می تواند در زمان مناسب سفارش را تایید کرده و ارسال کند)
– معایب فروش در شبکه‌های اجتماعی:
  • عدم امکان لمس محصول به وسیله مشتری
  • عدم امکان پرو لباس
  • گاهی هم تفاوت اندک رنگ ها در عکس و واقعیت

البته برای رفع این معایب می‌توان راهنمای اندازه گیری لباس به وسیله مشتری تهیه کرد و حتی فرصت تعویض کالا برای مشتریان به شرط استفاده نکردن از لباس درنظر گرفت.

همان‌گونه که اشاره شد فعالیت تجاری در شبکه‌های اجتماعی دارای نکات بسیار زیادی است  که تعدادی از مهم‌ترین آنها را ذکر خواهیم کرد:

  • حتما تصاویر با کیفیت از محصول تهیه کنید.
  • محصول را به خوبی در کپشن معرفی کنید و توضیحات کافی درباره سایز، رنگ بندی، قد کار و نحوه خرید آن بدهید.
  • با برنامه مستمر تولید محتوای مناسب و مفید در حوزه مد و لباس انجام دهید.
  • فالورهای واقعی جذب کنید.
  • تعامل مناسبی با مخاطبان داشته باشید (به طور مثال پاسخ مناسب و سریع به کامنت ها و دایرکت ها در کمال ادب و احترام )
  • در حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی (مثلا دایرکت مارکتینگ و …) فعالیت مستمر داشته باشید.
  • در پیج های پرمخاطب ( البته هم سو با مشتریان هدف شما) تبلیغات داشته باشید.
  • قیمت گذاری منصفانه انجام دهید.
  • کالای با کیفیت قابل قبول بفروشید.
  • مسابقه برگزار کنید.
  • سفارش ها را در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتری برسانید.
  • برای محصولاتی که معیوب هستند یا سایزبندیشان مشکل دارد امکان تعویض (البته در زمان محدود و به شرط عدم استفاده و یا وارد کردن آسیب) قرار دهید.
  • مدام آگاهی و دانش خود را درباره کسب و کارتان از طریق منابع معتبر افزایش دهید.

درباره فروش در شبکه‌های اجتماعی و به ویزه اینستاگرام مطالب و نکات بسیار فراوانی وجود دارد که پرداختن به همه آن‌ها در این مطلب نمی‌گنجد و نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتر از جانب شما خواهد بود.

دوم: فروش پوشاک در وب‌سایت

فروشگاه اینترنتی پوشاک

 اما فروش اینترنتی پوشاک (و یا همان فروش آنلاین) فقط مربوط به شبکه‌های اجتماعی نیست،

شبکه‌های اجتماعی با تمام محبوبیت و سادگی که در بهره‌مندی دارند دارای ضعف‌هایی هم هستند، از جمله:

  • عدم استقلال؛ چرا که شما همیشه وابسته به سیاست های کاری شبکه اجتماعی هستید که در آن حضور دارید.
  • حتی سیاست های کشور در قبال آن شبکه اجتماعی در کسب وکار شما تاثیرگذار است (مثل اتفاقاتی که برای تلگرام در ایران افتاد و یا تهدیداتی که همواره بالای سر اینستاگرام است.)
  • حتی بعضی وقت ها خود شبکه اجتماعی مدنظر هم بنا به هر دلیلی بخواهد تعطیل شود کسب و کار شما هم به هوا خواهد رفت.

ولی شبکه های اجتماعی با تمام این ضعف ها برای کسانی که تازه کار هستند و یا علاقه ای برای سروکله زدن با مسائل فنی ندارند و یا اینکه می خواهند سریع تر به درآمدی برسند و خیلی کاری با توسعه کسب و کار خود ندارند می‌تواند بهترین گزینه باشد.

 اما در دنیای حرفه‌ای فروش اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی بیش از هر چیز به عنوان پل ارتباطی مشتریان با کسب و کار استفاده می‌شوند و کسانی که می‌خواهند تجربه حرفه‌ای‌تری در حوزه فروش اینترنتی داشته باشند غالبا از وب‌سایت ها بهره می‌برند.

قبل از ظهور شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایتها ابزارهای نوینی برای فروش آنلاین محصولات بودند و داشتن یک وب‌سایت  برای فروش محصولات به صورت اینترنتی یکی از روش‌های محبوب در میان نسل جوان بود اما سایت‌داری با توجه به تمام مزایایش (از جمله مهم ترینش استقلال و اعتبار بیش تر آن نسبت به یم پیج  در شبکه اجتماعی است) ماجراها و سروکله ردن های خودش را هم دارد که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

در گذشته داشتن یک سایت کار دشواری بود یا باید به یک طراح سایت یا یک شرکت طراحی سایت پول هنگفتی پرداخت می‌کردید تا برای شما از صفر، یک سایت فروشگاه اینترنتی طراحی و اجرا می‌کرد که به نوبه خود دنگ و فنگ‌های فنی خودش را داشت، اما امروزه روش‌های مختلفی برای داشتن یک سایت در اختیارمان است.

این که کدام روش  مناسب شماست، به انتظارات، توقعات و نوع سایت‌ مدنظرتان بستگی دارد. به‌طور کلی، سه روش مختلف برای ساخت سایت وجود دارد: 

  • قدیمی ترین روش داشتن یک سایت، طراحی سایت اختصاصی است
طراحی سایت اختصاصی

 با مراجعه به شرکت‌های طراحی سایت می‌توانید سفارش طراحی یک سایت با CMS اختصاصی را بدهید)که قطعا به دلیل طراحی اختصاصی بسیار گران قیمت خواهد بود. از طرفی همیشه برای ارتقا یا رفع ایرادات وابسته به شرکت مزبور خواهید بود مگر اینکه آن‌قدر سرمایه داشته باشید که نیرو یا نیروهای متخصص لازم برای مدیریت آن را به کار بگیرید.

این روش طراحی برای کسب و کارهای قدرتمند که سرمایه زیادی دارند می‌تواند روش بسیار مناسبی باشد چرا که استقلال کامل خود را خواهند داشت.

  • طراحی سایت با استفاده از سایت‌ساز اشتراکی
سایت ساز اشتراکی

دراین روش شما در واقع سایتی طراحی نمی‌کنید، هزینه آن بسیار مناسب تر از طراحی اختصاصی خواهد بود و خیلی درگیر مسائل فنی نیستید بلکه فقط شما به صورت آنلاین یوزرنیم پسوردتان را در سایتی که سایت ساز را دراختیار شما قرار می دهد وارد کرده وارد پنل کاربری خود می شود و محصولات و مشخصات و قیمت را بارگذاری می کنید دیگر بقیه اش با مدیران و کارشناسان سایت است و اگر هم مشکلی باشد با پشتیبانی تماس می گیرید.

این روش ساده ترین روش داشتن فروشگاه اینترنتی است شما یک سایت با دامنه اختصاصی خودتان دارید که می توانید تا حدودی هم رنگ و لعاب موردعلاقه خودتان را داشته باشید.

اما مسئله این است که درست مثل شبکه‌های اجتماعی شما استقلال زیادی ندارید و هر وقت مدیران سایت بخواهند یا مجبور باشند سایت را تعطیل کنند کسب‌و کار شما هم باید به یک سایت‌ساز دیگر انتقال یابد. البته اگر از نظر فنی امکان‌پذیر باشد.

همچنین سایت هایی که این سایت‌سازها ارائه می کنند به دلیل اینکه از چند قالب مشخص برای ظاهر سایت‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین ممکن است ظاهرسایت شما شبیه سایت‌های زیادی باشد.

این روش برای کسانی که خیلی نمی‌خواهند درگیر مسائل فنی بشوند و با هزینه کمی یک فروشگاه اینترنتی در دنیای وب داشته باشند قطعا بسیار مناسب است و بعد در صورت پیشرفت و توسعه کسب‌وکارشان می توانید از روش‌های دیگری برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی بهره ببرند.

  • طراحی سایت با سیستم مدیریت محتوا یا CMS هایی، مانند وردپرس، پرستاشاپ و جوملا و … که این روزها بسیار متداول است.شانمسئله 
سیستم مدیریت محتوای سایت

این نوع طراحی سایت می‌تواند با کمترین هزینه و به وسیله خودتان به تنهایی راه‌اندازی شود (البته اگر حوصله وصبر کافی داشته باشید و علاقه مند به یادگیری مستمر در این حوزه باشید.) اما همه چیزش تقریبا دست خودتان است و در صورتی که مدام بکاپ کامل از سایتتان داشته باشید، در صورت بروز هر نوع مشکلی، حتی تعطیل شدن میزبان سایت (هاست) هم، می‌توانید کل سایت را به یک میزبان دیگر انتقال دهید و به کسب‌و کارتان ادامه دهید.

امروزه حتی سیستم‌های مدیریت محتوای  اختصاصی هم برای راه انداختن یک فروشگاه اینترنتی در دسترس هستند. که با کمی حوصله به راحتی می‌توانید یک فروشگاه اینترنتی پوشاک برای خودتان راه بیندازید.

برای اطلاعات بیشتر درباره هر کدام از این روش ها برای ایجاد یک سایت فروش لباس می توانید در گوگل جست‌وجو کنید و اطلاعات ارزشمند و فراوانی به دست بیاورید.

در آخر این پست هم باید گفت تمام آنچه بیان شد، فقط مربوط به مقدمات راه‌اندازی یک  فروشگاه اینترنتی لباس است، تامین پوشاک موردنیازبرای فروشگاه، مدیریت آن، بازاریابی و فروش محصولات و بحث سئو سایت، خود شرح مفصلی دارد که به مرور به برخی از آن‌ها در بخشهای بعدی خواهیم پرداخت، در بخش‌ بعدی نحوه راه اندازی فروشگاه فیزیکی پوشاک را بررسی می‌کنیم.

خرید عمده

انواع شومیز و تونیک در Zigbell