Zigbell

گروه تولیدی Zigbell
تولید و پخش عمده پوشاک بانوان
راهنمای راه اندازی فروشگاه پوشاک

راهنمای راه اندازی فروشگاه پوشاک - بخش چهارم (فروشگاه حضوری پوشاک)

راه‌اندازی و مدیریت یک فروشگاه پوشاک، از گذشته تا به امروز، یکی از مشاغل پرطرف‌دار در جهان و هم‌چنین ایران بوده است. به ‌ویژه جوانان جویای کاری که خود عاشق مد و مدگرایی و شیک‌پوشی هستند از طرف‌داران پروپاقرص این نوع کسب‌وکارند.
هرچند این‌روزها گرایش مردم به خرید و فروش آنلاین کالاها افزایش یافته است اما هنوز هم راه‌اندازی کسب‌وکار فروش لباس به صورت حضوری می‌تواند کسب‌وکاری سودده باشد؛ چرا که هنوز بسیاری از خریداران تمایل دارند حتما در میان رگال‌های فروشگاه‌های کوچک و بزرگ بگردند و از نزدیک پارچه شومیزها، بلوزها، شلوارها و … را لمس کنند، آن‌ها را تن کنند و در یک کلام، عاشق لذت بردن از خریدکردن حضوری هستند و این روشِ خرید نوعی تفریح فردی یا دسته‌جمعی برای آن‌ها محسوب می‌شود.
البته بی‌اعتمادی نسبی به فضای کسب‌وکارهای آنلاین، مشکل سایز مناسب و همچنین متفاوت بودن رنگ‌‌ها در عکس لبا‌س‌ها با رنگ‌های واقعی‌شان یا متفاوت بودن کیفیت لباس در عکس و واقعیتِ خود لباس و بسیاری موارد دیگر نیز بر دلیل اصرار افراد از جهت تمایل به خرید حضوری، قطعا بی‌تاثیر نیستند.
اما این روش کسب‌وکار با وجود چنین بازار جذابی، به دلیل رقابت شدید در آن و وابستگی به ترندها و مدها و حس زیبایی‌شناسی و سلیقه فردی مشتریان به شرطی موفق خواهد بود که شما از اصول راه‌اندازی و مدیریت فروشگاه پوشاک خود آگاه باشید.
آن‌چه در این مطلب در وب‌سایت گروه تولیدی Zigbell برایتان شرح داده می‌شود می‌تواند برای تاسیس و اداره هر نوع فروشگاه پوشاک، اعم از یک فروشگاه پوشاک خانواده ، پوشاک تخصصی (فروش اختصاصی شومیز، مانتو، شلوار یا هر نوع پوشش دیگری.)، ارزان سرا، بوتیک و هر شکل و نوع دیگری از فروشگاه پوشاک با کمی تغییر و متناسب‌سازی، قابل پیاده ‌سازی باشد.

الف- ایده‌پردازی و مراحل ابتدایی راه‌اندازی فروشگاه پوشاک

ایده فروشگاه پوشاک

۱- برای راه‌اندازی فروشگاه پوشاک ابتدا باید ابتدا نوع، طبقه و گروه محصولات خود را مشخص کنید:

پوشاک یک واژه کلی است و صدها گروه و دسته‌بندی را با توجه به «جنسیت، رده سنی، و اینکه در کدام بخش از تن استفاده می‌شود و حتی کی و کجا پوشیده می‌شود» شامل می‌شود. و با توجه به اینکه هر گروه از محصولات دارای ده‌ها و گاه صدها مدل متنوع می‌شوند پس در هنگام شروع کار برای آنکه دچار سردرگمی (چه در تامین محصول و چه در میزان فضای لازم برای چیدمان و چه در فروش) نشوید حتما نوع، طبقه و دسته‌بندی پوشاکی خود را مشخص کنید و حتی المقدور با یک گروه و یا یک نوع محصول کارتان را شروع کنید و به تدریح در صورت تمایل و امکان (با توجه به سرمایه، مکان، نیروی انسانی کافی، بازار مناسب، دانش و مهارت و تجربه لازم)  تنوع محصولی خود را افزایش دهید. 

پس همان‌طور که بیان شد ابتدا نوع محصول خود را انتخاب کنید:

  • لباس زنانه، مردانه یا بچگانه (و شاید هم با توجه به میزان سرمایه، فضای در اختیار و تجربه می‌خواهید بر روی ترکیبی از دو یا هر سه گروه فعالیت کنید.)
  • کت‌وشلوار یا لباس شب، شاید هم تخصصی شومیز، بلوز و یا هر نوع پوشش دیگری
  • فروش لباس‌های راحتی یا شاید هم لباس‌های ورزشی
  • و یا هر گروه از محصولات پوششی دیگری که تمایل به فروش آن دارید.

به هر حال باید حتما از همان ابتدا شاخه و گاه زیرشاخه اصلی کسب‌وکار خود را مشخص کنید و نه فقط تمایل شخصی، بلکه باید بازارسنجی مناسبی نیز درباره ظرفیت فعلی و آینده فروش آن محصول، میزان سرمایه لازم، میزان تمرکز و فعالیت روزانه بر روی محصول، میزان فروش و سوددهی، رقبا، تولیدکنندگان و… را حتما درنظر بگیرید.

۲- میزان بودجه مالی خود را معین کنید:

همچنین منابعی که باید این بودجه تامین بشود و بر این اساس تصمیم بگیرید می‌خواهید کسب‌وکارتان را چگونه آغاز کنید و چه میزان سرمایه برای راه‌اندازی، مدیریت (و حداقل ۶ ماه تا یک سال و گاهی بیشتر بابت از جیب خوردن) نیاز دارید.

برای برآورد بودجه موردنیاز باید مشخص کنید می‌خواهید چه‌کار کنید؛

  • یک ارزان‌سرا مدنظرتان است یا یک بوتیک برای فروش لباس‌های خاص و لوکس
  • یک مانتوفروشی یا نه فقط می‌خواهید یک شومیزسرا داشته باشید 
  • اینکه در یک خیابان یا پاساژ پرتردد و مشهور می‌خواهید فعالیت کنید یا نه بودجه‌تان نهایتا برای راه‌اندازی یک فروشگاه کوچک سر کوچه‌تان کفایت می‌کند.
  • خودتان کار فروشندگی را انجام می‌دهید یا می‌خواهید فروشنده استخدام کنید.
  • حدود هزینه تبلیغات اولیه برای معرفی فروشگاهتان چقدر است.
  • و با توجه به مواردی که بیان شد، در کل هرکاری و هر چیزی که برایتان بار مالی دارد را باید در بودجه‌تان مشخص کنید؛ هزینه خرید یا اجاره مغازه، قبوض برق، آب، گاز، تلفن، مالیات، عوارض شهرداری، هزینه عضویت در اتحادیه، حقوق کارکنان، هزینه تبلیغات، هزینه بیمه مغازه، هزینه دکور و تجهیزات فروشگاهی و سرمایه لازم برای تامین محصولات و … حتی اگر برخی هزینه‌‌ها را نمی‌توان دقیق محاسبه کرد با توجه به شواهد موجود به صورت تقریبی محاسبه کنید.
البته تامین بودجه همیشه همان اول کار نیست، گاهی ممکن است در طول فعالیت هم بتوانید این تامین بودجه را هم در چند مرحله انجام دهید، فقط باید حواستان باشد حساب کار از دستتان در نرود و از منابع معتبر که تا حدود زیادی مطمئن هستید شما را میان راه رها نخواهند کرد، تامین مالی مرحله‌ای کنید.

از همان ابتدا هم یک سیستم مالی دقیق و شفاف برای خودتان تعریف کنید اگر می‌توانید از یک حسابدار کمک بگیرید اگر هم نمی‌توانید دانش مالی و حسابداریتان را افزایش دهید. حتما با برنامه و حساب‌وکتاب دقیق شروع کنید، به خصوص اگر سرمایه محدودی دارید کوچک شروع کنید تا اگر خدای ناکرده شکست خوردید پاکباخته نشوید، بعدا می‌توانید با رشد و توسعه کسب‌وکارتان گام‌های بزرگ‌تری هم بردارید.

۳- محل مناسبی برای راه‌اندازی فروشگاه پوشاک نیاز دارید؛

بهترین مکان برای راه‌اندازی یک فروشگاه پوشاک خیابان‌های اصلی و پرتردد یا مجتمع‌های تجاری مشهور و شلوغ  است. اما باید مدنظر داشته باشید هرچه خیابان یا پاساژ شلوغ‌تر باشد هزینه‌ خرید یا اجاره مکان فروشگاه گران‌تر هم خواهد بود. پس حتما با توجه به شرایط مالی خودتان -که در مورد قبل توضیح داده شد- مکان مناسبی را انتخاب کنید.

اینکه فروشگاه‌تان شیرآب و سرویس بهداشتی هم داشته باشد یک شرایط اکازیون است اما اگر هم نبود حتما دسترسی به این موارد را هم موردتوجه قرار دهید.

توجه داشته باشید در اغلب موارد در محاسبه مساحت موردنیاز برای فروشگاه پوشاک، باید علاوه برفضای کافی برای چیدمان و نمایش محصولاتتان حتما فضای مناسبی برای اتاق پرو و نیز سایر امکانات و تجهیزات هم داشته باشد.

۴- پروانه کسب دریافت کنید:

فروشگاه پوشاک نیز مانند سایر مشاغل صنفی نیاز به دریافت پروانه کسب دارد که باید آن را از اتحادیه مربوط اخذ کنید. یا حداقل فروشگاهی را اجاره کنید که دارای پروانه کسب باشد تا درگیری‌های قانونی با اتحادیه، اماکن و سایر نهادهای قانونی را نداشته باشید.

۵- فروشگاهتان را تجهیز کنید:

برای فروشگاه پوشاک خود باید وسایل و امکاناتی مانند ویترین، میز، رگال، امکانات لازم برای صدور فاکتور و حسابداری (دستی یا کامپیوتری) و… تهیه کنید

ب- طراحی و دکورسازی برای فروشگاه پوشاک

فروشگاه پوشاک

یکی از موارد مهم در راه‌اندازی فروشگاه پوشاک، طراحی فضای فروشگاه است که شامل فضای بیرونی و فضای داخلی فروشگاه می‌شود. ساخت دکور مناسب برای فروشگاه پوشاک بخش اولیه و مهم آن است. اگر دکور مناسبی برای فروشگاه پوشاک خود انتخاب کنید می تواند در فروش شما و جذب مشتری نیز تأثیر به‌سزایی داشته باشد. اکثر فروشگاه‌های پوشاک داری متراژ کمی هستند و ساخت دکور در آنها بسیار حساس است پس بهتر است با برنامه ریزی و طراحی قبلی این کار را انجام دهید.

  • توجه به نمای بیرونی فروشگاه؛ شامل ﺗﺎﺑﻠﻮی سردر ﻓﺮوﺷﮕﺎه، ورودی فروشگاه، وﻳﺘﺮﻳﻦ و غیره بسیار اهمیت به‌سزایی دارد و باید به گونه‌ای طراحی شود که موجب شناسایی سریع فروشگاه به‌وسیله مشتریان و جذب و هدایت آن‌ها به داخل فروشگاه شود.
  • در فضای داخلی فروشگاه محل قرارگیری محصولات برای نگه‌داریشان و نمایش مناسب بسیار اهمیت دارد.
  • قسمت های مهمی مانند دیوارها، کف فروشگاه پوشاک، میزها، تابلو سر در فروشگاه پوشاک، درب فروشگاه پوشاک ،اتاق پرو و… وجود دارند که باید با طرح کلی دکور شما هم‌خوانی داشته باشند؛ کافی است کمی خلاقیت داشته باشید تا یک دکور خاص برای فروشگاه پوشاک خود طراحی و اجرا کنید.
  • سعی کنید سادگی را در طراحی فضای فروشگاه و چیدمان محصولات مدنظر داشته باشید تا مشتری در گردش داخل فروشگاه و مشاهده محصولات و انتخاب خود سردرگم نشود.
  • در ضمن از قرار دادن آینه قدی و بزرگ در فروشگاه پوشاک خود غافل نشوید.

ج- نورپردازی فروشگاه پوشاک

فروشگاه پوشاک

نورپردازی خود بخش مهمی از طراحی فضای فروشگاه و دکور است. اما ما به دلیل اهمیتش به صورت جداگانه آن را بررسی می‌کنیم.
متأسفانه با تفکری بسیار اشتباه، نورپردازی های تاریک و کم نور دربعضی فروشگاه‌های پوشاک‌ به‌ویژه بوتیک‌ها رواج پیدا کرده است؛ محلی کوچک آن هم با رنگ دیوار و دکوراسیون تیره، نور بسیار کم و وقتی با موزیکی ملایم همراه شود؛ مشتری حس می کند وارد یک کافی‌شاپ شده است.
مشتری وقتی به دنبال خرید محصولی می‌رود، علاقه‌مند است به خوبی آن را ببیند، لمس کند و نور کم باعث کاهش دید مشتری شده و در نتیجه موفقیت شما در فروش کم‌تر خواهد شد، آن هم مشتری ایرانی که حتی نیمه شب منزلش باید مثل روز روشن باشد.
بنابراین بابت نورپردازی فروشگاه پوشاک وقت بگذارید و از منابع نوری مناسب استفاده کنید؛ حتی اینکه شما یک بوتیک لوکس دارید و باید خاص باشید دلیل نمی‌شود محصولاتتان به خوبی دیده نشوند و البته هم لازم نیست خیلی نورپردازی زیادی انجام دهید، در حدی که مشتری بتواند به راحتی محصولات را ببیند کافی است.

د- نام فروشگاه پوشاک

یکی از مسائل مهم در راه اندازی فروشگاه پوشاک، نام فروشگاه پوشاک است، این نام می تواند در آینده به برند فروشگاه پوشاک شما نیز تبدیل شود. نامی را انتخاب کنید که؛

  •  به راحتی تلفظ شود
  • به راحتی در خاطر مشتری بماند
  • و معانی عجیب و غریب هم نداشته باشد.

ه- کارت ویزیت داشته باشید

کارت ویریت برای فروشگاه پوشاک

یک کارت ویزیت طراحی کنید که حتما به صورت کامل و دقیق با فوتنی مناسب نام فروشگاه، شماره تماس ثابت و همراه، نشانی، شبکه اجتماعی که در آن حضور دارید مشخص باشد و خیلی کوتاه نوع کارتان را هم توضیح بدهد؛ مثلا: « فروشگاه پوشاک زنانه»، «فروش نخصصی شومیز و بلوز»  و یا هر عنوان دیگری.

و - مهارت فروشندگی

مهارت فروشندگی پوشاک

می‌رسیم به مهم‌ترین بخش فروشگاه‌داریتان، یعنی فروشندگی. اکثر افراد فروشندگی را یک شغل ساده می‌پندارند و بدون هیچ نوع آموزش و کسب مهارتی وارد این کار می‌شوند، یا در استخدام فروشندگان خیلی دقت نمی‌‌کنند همین که یه نفر را در فروشگاهشان بگذارند تا به مشتریان پاسخ بدهد برایشان کفایت می‌کند و این کار شریان اصلی کسب وکارشان را دچار اختلال می‌کند. غافل از اینکه  فروشندگی یک مهارت است و دارای تکنیک‌های مختلف. فروشندگی می تواند سرآغاز یک کسب درآمد بسیار بالا باشد چرا که بسیاری از کارآفرینان بزرگ دنیا اولین روزهای کاری‌شان در زمینه فروشندگی بوده است و دلیل موفقیت خود را نیز دارابودن مهارت فروش وفروشندگی اصولی می‌دانند.

پس تا می‌توانید مهارت فروشندگی را بیاموزید و به درستی به کار ببندید و حتما از فروشندگان کاربلد استفاده کنید و اگر هم می‌خواهید فروشنده تازه‌کار استخدام کنید ضمن ارزیابی استعداد و توانمندی‌های شخصی او، آموزش‌های لازم را به او بدهید. فروشندگی دارای مهارت‌های فراوانی است ولی به عنوان یک اصل کلی این سه مورد را مدنظر داشته باشید: رعایت ادب و احترام همیشه و در همه حال (حتی با وجود خشم و خستگی)، صبر و حوصله فراوان (به‌ویژه برای مشتریان سخت گیر و سخت پسند)، دانش کافی درباره محصول (شناخت جنس پارچه، روش‌های نگه‌داری و… )  همیشه جزء ارکان مهم شغل فروشندگی هستند.

ز – وسایل راحتی مشتری

فروشگاه پوشاک شما باید دارای محیطی جذاب و آرام برای مشتری باشد. اگر مشتری در فروشگاه پوشاک شما احساس راحتی کند احتمال وفاداری وی نسبت به فروشگاه شما افزایش می‌یابد.

در صورت امکان و داشتن فضای لازم، وسایل راحتی مانند یک صندلی راحتی مناسب و یا یک آب سردکن در قسمتی از فروشگاه پوشاک که حس خوشایندی را به افراد می‌دهد استفاده کنید. حتما هم لازم نیست این وسایل، گران‌قیمت باشند، حتی اگر ارزان و دست دوم هم بودند مهم نیست، مهم این است که کاربردی باشند و بتوان با کمی خلاقیت آراسته‌شان کرد و مناسب فضای فروشگاهتان باشند استفاده از چند گل و گیاه طبیعی نیز فضای فروشگاه را شاداب‌تر و تلطیف‌تر می‌کند. موسیقی مناسب و با میزان صدای کم (بی‌کلام باشد چه بهتر) هم فضا را از سکوت اعصاب خردکن خارج می‌کند.

ح- سطح قیمت‌ها و روش قیمت‌گذاری محصولات

محدوده قیمتی کالاهایی که قصد فروش آن ها را دارید، مشخص کنید. بسیاری از محصولات به دلیل ریزه‌کاری و ظرافتی که دارند، قیمت‌های بالاتری نسبت به سایر محصولات دارند. دقت کنید که گروه و سبک محصولات مورد نظر شما چه محدوده قیمتی دارد و منطقه‌ای که در آنجا فعالیت می‌کنید و مخاطبان اصلیتان به چه نوع محصولات و قیمت‌هایی واکنش مثبت نشان می‌دهند.

در کل هم در قیمت‌گذاری انصاف را رعایت کنید و به این موضوع توجه کنید که یک شب نمی توان ره صدساله را پیمود و اگر به گران‌فروشی شناخته شوید تقریبا کارتان تمام است.

سعی کنید بیشتر بفروشید تا بیشتر سود کنید. و سود زیاد و فروش به مشتریان خاص را فراموش کنید مگر اینکه واقعا جنس خاصی داشته باشید که مشتریانش قیمت برایشان مهم نباشد و تازه هرچه گران‌تر باشد برایشان جذاب‌تر است که برای شروع کار به خصوص اگر تازه کار هستید اصلا این سبک کار توصیه نمی‌شود. حتی بسیاری افراد با تجربه هم ترجیحشان فروش محصولات مناسب با قیمت مناسب به عموم مشتریان است.

ط- آنلاین باشید

تا می‌توانید از امکانات شبکه‌های اجتماعی برای معرفی فروشگاه‌تان، محصولات وخدمات خود بهره بگیرید و راه‌های ارتباطی مناسب با مشتریانتان ایجاد کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن و به بهترین شکل پاسخ پرسش‌های آن‌ها را بدهید.

ی – تامین کالای فروشگاه پوشاک

برای تامین کالاهای خود باید از بهترین منابع و پخش کننده ها در زمینه کیفیت، قیمت مناسب، ارسال‌های امن‌تر و سریع‌تر استفاده کنید.  بسیاری از افراد برای تامین کالاهای خود به واردات چمدانی روی می‌آورند که مزایا و در عین حال مشکلات خاص خود را دارد؛ از جمله قیمت‌های بالا، تحویل محصولات بی‌کیفیت و تقلبی، ارسال‌های نامطمئن و از همه مهم‌تر گاهی هم برخوردهای قانونی با فروشندگان چنین محصولاتی با عنوان قاچاق.

بنابراین در کل توصیه می شود که برندها و تولیدات داخلی را به عنوان منبع اصلی تامین پوشاک مورد نیاز خود حتما مورد توجه قرار دهید چرا که به دلیل هزینه های جانبی کم‌تر مثل: قیمت مناسب‌تر در مقایسه با کالاهای وارداتی، هزینه کم‌تر حمل کالا و همچنین اطمینان بیشتر بابت دریافت به‌موقع سفارشات خود، وجود تنوع محصولات، متناسب‌تر بودن سایزبندی‌ها با اندام ایرانی و امکان تعویض و جابه‌جایی محصول ایراددار و … دست شما بازتر خواهد بود.

ک- نمایش محصولات در فروشگاه پوشاک

نحوه چیدمان محصولات در فروشگاه پوشاک که در واقع بخشی از طراحی فروشگاه خواهد بود و به نوع کالا و مکان شما بستگی دارد.. نکات زیر هم می‌توانند شما را یاری کنند:

  • در حد ممکن کالاها را در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهید، بسیاری از افراد دوست دارند در زمان انتخاب، دستشان باز باشد و از رودررویی مستقیم با فروشنده پرهیز می‌کنند پس در چیدمان محصولاتتان به این موضوع توجه کنید رگال کردن محصولات به جذب مشتری کمک زیادی می کند.
  • اگر قصد دارید روی خصوصیات مربوط به قیمت مانور دهید با استفاده از برچسب‌های رنگارنگ یا شکل و شمایل‌های فانتزی قیمت این کار را به خوبی انجام دهید به خصوص اینکه زدن برچسب قیمت روی کالاها باعث اعتماد بیشتر مشتری هم می‌شود.
  • همان‌طور که قبلا هم اشاره شد در نورپردازی دقت کافی داشته باشید تا کالاها به خوبی دیده شوند.
  • برای حراج‌هایتان از میزها یا سبدهای مخصوص حراج استفاده کنیدو یا رگالی را مخصوص حراج‌هایتان قرار دهید.
  • پوشاندن و ست کردن لباس‌ها تن مانکن‌ها به جذب مشتری و حتی انتخاب مشتری بسیار کمک می‌کند
  • بعضی مواقع بعضی لباس‌ها مثلا مانتوها را کارکنان و فروشندگان می‌توانند در فضای فروشگاه بپوشند تا مشتری بتواند برای لحظه‌ای هم شده تن‌خور لباس را ببیند.

ل- سایر عوامل تاثیرگذار در موفقیت بیشتر ﻓﺮوﺷﮕﺎه پوشاک

  • دقت و وسواس مناسب در ﻃﺮاﺣﻲفضای ﻣﻐﺎزه و دکورسازی ﻛﻪ ﺟﻨﺒﻪ زﻳﺒﺎﻳﻲ‌ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ دارد؛ مانند: ﻧﺤﻮه ﻗﺮارﮔﻴﺮی ﺗﺠﻬﻴﺰات ﻓﺮوﺷﮕﺎه، ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﻨﺪی رﻧﮓ فروشگاه ، عدم بهم ریختگی بر روی میزها، فضای مناسب برای قراردادن چوب‌کارهایی که از لباس خارج می‌شوند تا تحویل مشتری شوند و …
  • کنترل ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻓﻀﺎی ﻓﺮوﺷﮕﺎه ؛ ﻧﻈﻴﺮ دﻣﺎ، ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﻧﻮر، پاکیزگی، رایحه و غیره.
  • بهره گیری از عوامل موثر در ﺧﺮﻳﺪ، ﺷﺎﻣﻞ: ﺑﺴﺘﻪ‌ﺑﻨﺪی و ﺷﻜﻞ ﻇﺎﻫﺮی ﻛﺎﻻﻫا ، نحوه ﭼﻴﺪﻣﺎن و قفسه‌بندی اﺟﻨﺎس، ﻋﻼیم و ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﻣﻐﺎزه، ﻧﻤﺎی ﻇﺎﻫﺮی برچسب ﻗﻴﻤﺖ کالاها.
  • مدیریت عوامل اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ تعامل ﻓﺮوﺷﻨﺪﮔﺎن و ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن مربوط می شود؛ مثل: رﻓﺘﺎر همراه با حسن نیت و احترام ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و حتی با ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ (به ویژه در حضور مشتری) ، پوشیدن لباس فرم مناسب تمیز و مرتب، اتیکت نام و سمت کارکنان فروشگاه، راهنمایی و انگیزه دادن به مشتری، آﮔﺎﻫﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن از اﺟﻨﺎس ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﺰاﻳﺎ و ﻣﻌﺎﻳﺐ آن‌ها،
  • طراحی و پیاده سازی فرایند رسیدگی به انتقادات، پیشنهادات و شکایات مشتریان
  • ویترین‌های تمیز و خلاق و جذاب که مدام در حال تغییر و به‌روزرسانی با محصولات جدید هستند.

م- افتتاحیه فروشگاه پوشاک

افتتاحیه فروشگاه پوشاک

یکی از تاثیرگذارترین ترفندها برای موفقیت یک فروشگاه پوشاک یا بوتیک، افتتاحیه آن است. مراسم افتتاحیه هر فروشگاه می‌تواند در خاطر بسیاری از افراد بماند و نام فروشگاه پوشاک را سر زبان ها بیاندازد. می توانید با یک حرکت خاص، افتتاحیه را خاطره‌انگیز کنید. ترفندهای خاص را می توانید با جست‌وجو در اینترنت پیدا کنید و از کارهایی که فروشگاه‌های موفق خارجی و گاهی داخلی انجام می‌دهند استفاده کنید. البته بودجه و توان مالی خودتان را هم حتما مدنظر قرار دهید و مواظب باشید سرمایه‌تان را در این راه به باد ندهید  و مراسم افتتاحیه‌تان به اندازه توان مالیتان باشد و بیشتر تمرکز بر خلاقانه بودن آن باشد.

ن- رشد و توسعه فروشگاه پوشاک

در مسیر رشد و توسعه فروشگاه پوشاکتان  به این نکات مهم نیز توجه کنید:

  • سعی کنید فروشگاه پوشاک شما دارای حداقل یک ویژگی بارز باشد؛ مثلا داشتن قیمت‌های استثنایی یا کالاهای خاصی که در هر جایی پیدا نمی شوند.
  • در فروشگاه خود از موارد جذابی مانند کارت هدیه، کارت تخفیف، سیستم مشتری‌مداری و … بهره ببرید.
  • تبلیغات موثر داشته باشید.

و کلی کارهای دیگر که به مرور و با رشد کسب‌وکارتان میتوانید آن‌ها را انجام دهید.

در پایان اینکه، راه‌اندازی فروشگاه پوشاک یا یک بوتیک تازه ابتدای شروع کار است و برای رشد و توسعه و در نهایت پایداری آن باید بسیار حواس‌جمع، با دانش و تجربه عمل کرد فروشگاه‌های بسیاری بوده‌اند که بسیار کوچک شروع کرده‌اند و از یک فروشگاه محلی و کوچک به فروشگاه پوشاک‌های بزرگ و زنجیره‌ای تبدیل شده اند. فروشگاه‌های بسیارتری هم هستند که از ادامه راه باز ایستادند حتی با سرمایه‌گذاری‌های کلان. پس باید بسیار در این‌باره آموخت، از تجربیات خود و دیگران بهر برد و تا می‌توان تلاش هوشمندانه کرد و صبر و استفامت فراوان داشت.

خرید عمده

انواع شومیز و تونیک در Zigbell