Zigbell

گروه تولیدی Zigbell
تولید و پخش عمده پوشاک بانوان

شَکِت چیست و چطور آن را ست کنیم؟

ست کردن شکت

شَکِت (Shacket) یکی از انواع لباس‌هایی است که این‌روزها نه فقط در سطح جهان ترند شده است، بلکه در ایران نیز به‌شدت طرف‌داران پروپاقرصی برای خود دارد و به عنوان یک سبک از پوشش خیابانی (Street Style) انتخاب بسیاری از خانم‌ها است.
در واقع شکت، هم نوعی لباس زنانه است و هم مردانه و از دیرباز در بسیاری کشوهای جهان و حتی ایران نیز مورد توجه بوده است، که در گرایش امروزی دنیای مد با کمی به‌روزرسانی در برش‌ها، سایزبندی‌ها و به‌کارگیری پارچه‌های متفاوت‌تر بار دیگر جایگاه نوینی در فرهنگ مد جهانی یافته است. در کشور ما غالبا خانم‌های ایرانی به این نوع پوشش علاقه بیشتری نشان می‌دهند، که این میزان علاقه‌مندی بانوان ایرانی به شکت را می‌توان به دو دلیل اصلی دانست:
یک- تطابق این پوشش با قوانین پوششی در ایران (به‌خصوص نوع بلند آن که می‌توان آن‌ها را در گروه شومیزهای مانتویی قرار داد)
دو – کاربرد گسترده آن در سبک‌های پوششی گرنج، وینتیج، بوهمی و حتی شبه هیپی که با سلیقه دختران مدرن امروزی بسیار هم‌خوانی دارد.
بنابراین با زیگ بل همراه باشید تا درباره این نوع لباس بیشتر بدانید.ُ

شَکِت چیست ؟

شکت چیست؟

واژه شکت؛ آمیزه‌ای از دو واژه جَکِت (Jacket) یا همان ژاکت خودمان است (البته این واژه در زبان انگلیسی برای نامیدن هر نوع پوشش کت یا کاپشن مانند به کار می‌رود) و شِرت (Shirt) همان پیراهن یقه‌دار (یقه‌برگردان) است؛ درواقع همان پیراهن کلاسیک مردانه (که در ایران نوع زنانه آن‌را شومیز می‌نامند).

پارچه شکت‌ کمی ضخیم است و به‌همین دلیل بسیار مناسب روز‌های خنک پاییزی و بهاری است، بنابراین به طور خلاصه شکت یک «شومیز یقه مردانه ضخیم» است که در ماه‌های سرد سال استفاده گسترده‌ای دارد و در فصول گرم‌تر سال نیز با پارچه‌های ظریف‌تر با نام شومیز و تونیک و نوع بلندتر آن با عنوان شومیز مانتویی ارائه می‌شود.

انواع شکت؟

انواع شکت

شکت‌ها  انواع بسیاری دارند؛

  • کوتاه یا بلند،
  • اورسایز یا فیت،
  • شکت‌هایی با یک یا دو جیب‌ کوچک یا بزرگ روی سینه،
  • و حتی جیب درنیمه پایین شکت،
  • تا شکت‌هایی با دکمه‌های بزرگ و …

همچنین شکت‌ها با جنس‌های مختلف پشمی، اکریلیک، تارتان، توییت، دنیم و حتی چرم و به صورت ساده، طرح‌دار، چهارخانه و … در بوتیک‌ها، مزون‌ها و فروشگاه‌های پوشاک به فروش می‌رسند.

 در این میان یکی از رایج‌ترین انواع زنانه شکت‌ها همین شومیزهای بلند چهارخانه‌ای هستند که نمونه‌اش را در کوچه و بازار فراوان می‌توان مشاهده کرد و نوع بلند و اورسایز آن‌ها به عنوان شومیز مانتویی پاییزه طرف‌داران بسیاری دارد.

شکت (شومیز ضخیم یقه‌مردانه) را چگونه ست کنیم؟

شکت

همان‌طور که در ابتدا مطلب بیان شد، این نوع پوشش در استایل‌های هیپی، وینتیج، گرنج و بوهمی استفاده گسترده‌‌ای دارد، و معمولا ست کردن این لباس نیز در محدوه همین سبک‌ها انجام می‌شود.

به عنوان چند نمونه از ست کردن این شومیز یقه مردانه ضخیم می‌توان موارد زیر را پیشنهاد کرد:

  • شکت را می‌توان همراه با انواع شلوار جین اسکینی، راسته، مام استایل و جاگر (دمپا کش‌دار) -بسته به اینکه شکت موردنظر فیت است یا اورسایز- پوشید؛ مثلا اگر شکت اورسایز است می‌توان آن‌را همراه با شلوار راسته یا اسکینی پوشید و بوت بلند شیکی را با آن همراه کرد.
  • یک شکت فیت، یک شلوار جاگر و یک نیم‌بوت با یک کلاه پشمی خوش بافت، استایلی شاداب و پرانرژی ایجاد می‌کند.
  • حتی یک شکت چهارخانه به همراه یک شلوار جین بگی و یک بوت یا نیم‌بوت که زیر پاچه‌‎های شلوار قرار گیرد می‌تواند بسیار جذاب باشد.
  • شکت را می‌توان با یک شلوار فاق بلند پوشید و قسمت جلویی آن‌را داخل شلوار گذاشت و یا حتی کلا آن‌را روی شلوار انداخت و با بستن یک کمربند باریک یا پهن و با یک کتانی (Sneakers) ساق بلند یک استایل شیک و به‌روز درست کرد.
  • در یک استایل بوهمی نیز می‌تواند یک شکت کوتاه انتخاب کرد و آن‌را همراه با دامن یا پیراهن ماکسی و بوت یا کتانی ساق کوتاه به تن کرد و در صورتی که دامن خیلی بلند نباشد حتی با یک کتانی آل استار ساق بلند پوشید.
  • اگر قرار است دکمه‌های جلوی شکت باز بمانند (که معمولا هم این‌طور است) بهتر است زیر آن یک تیشرت ساده یقه گرد یا یقه هفت پوشید البته گاهی برخی تیشرت‌های تصویر دار نیز که خیلی تصاویر شلوغی نداشته باشند هم ایده خوبی هستند البته در ایران به دلیل اینکه معمولا خانم‌ها شال به سر می‌کنند و انتهای شال روی تیشرت قرار می‌گیرد بهتر است در پوشیدن تیشرت‌های تصویردار دقت بیشتری شود.
  • درصورت علاقه به استایل‌های لایه‌لایه، می‌توان یک شومیز جین یقه‌دار زیر آن پوشید و یقه‌اش را روی یقه شکت قرار داد.
  • در روز‌هایی که هوا سردتر است هم می توان زیر آن یک بلوز یقه اسکی با یقه بلند (که یقه‌ از شکت بیرون بیاید) پوشید یا یک هودی زیرآن پوشید که کلاهش از پشت سر روی شکت بیفتد.

در کل شکت‌ها دست را برای ست کردن بسیار باز می‌گذارند و می‌توان تنوع پوششی مختلفی با آن‌ها ایجاد کرد. ولی باید دقت کرد در صورتی که شکت بدون طرح و ساده است می‌توان از تیشرت‌ها، شلوارها و حتی شال‌های طرح‌دار بهره بیشتری برد و یا برعکس اگر شکت طرح‌دار است بهتر است بقیه اجزا پوشش ساده باشند و یا طرح‌های بسیار خلوت‌تری داشته باشند.

ست کردن شکت

خرید عمده

انواع شومیز و تونیک در Zigbell