Zigbell

واژگان تخصصی پوشاک

در این بخش با واژگان و اصطللاحات تخصصی و فنی حوزه پوشاک آشنا خواهید شد.

شومیز، بلوز، تونیک

شومیز


در زبان فارسی به یک نوع بالاپوش زنانه گفته می‌شود، که در ابتدا به شکل آستین‌ بلند با دکمه‌های جلو، به سبکی ساده (مانند پیراهن مردانه) طراحی می‌شده است.

در حال حاضر شومیزها در طرح‌های متنوع (آستین بلند یا آستین کوتاه، با دکمه یا بی دکمه) طراحی و دوخته می‌شوند. همچنین برای تولید شومیزها پارچه‌های مختلف ساده و طرح‌دار به کار برده می‌شود.

شومیزها  به‌عنوان یک گزینه پرکاربرد در استایل‌های مهمانی، رسمی و حتی کژوال استفاده می‌شوند. شومیزها را  می‌توان با دامن و شلوار پوشید.

 این‌روزها خانم‌ها از شومیزها به‌عنوان مکملی زیر مانتوهای جلوباز استفاده می‌کنند.

بلوز چیست؟

بلوز


یک نوع بالاپوش زنانه است. معمولاً گشاد بوده و قد آن تا بالای باسن (معمولا تا کمر یا کمی پایین‌تر) است. البته در میان عامه مردم گاهی اصطلاح شومیز و بلوز را به جای یکدیگر نیز به کار می‌برند.

 بلوزها اصطلاح کلی تری هستند و دامنه وسیع‌تری از بالاپوش‌های زنانه را شامل می‌شوند. 

بلوزها ممکن است یقه و آستین نداشته باشند. و از انواع پارچه‌های نساجی یا تریکو برای دوخت آن‌ها استفاده کرد.

تونیک

تونیک


به‌ نوعی لباس زنانه بلند گفته می‌شود که قد آن تا خط زیر باسن و حتی میان ران ادامه دارد. تونیک‌ها می‌توانند آستین‌بلند یا آستین‌کوتاه باشند و میزان تنگی گشادی و جنس آن متفاوت باشد.

امروزه بسیاری از بانوان تونیک را به‌عنوان عضو اصلی کمد لباسشان در نظر می‌گیرند، زیرا تونیک‌ها در جنس‌ها طرح‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند که می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در شرایط مختلف به کار گرفت و از آن‌ها ب عنوان لباس رسمی یا غیررسمی و راحتی استفاده کرد.

پانچ

پانچ


پانچ یا واژه درست‌تر آن پانچو (به اسپانیایی: Poncho) پوششی سنتی است که ریشه در فرهنگ‌های نخستین آمریکای لاتین دارد.

پانچو در اصل پارچهٔ پشمی یا نخی مستطیل یا دایره شکل است که در میانش حفره‌ای برای خروج سر وجود دارد. پانچوها در گذشته غالبا برای محافظت در برابر سرما یا باران پوشیده می‌شدند که در حالت دوم از مواد ضدآب برای ساختن آن‌ها استفاده می‌شد هرچند سابقهٔ پوشیدن پانچوها به دوران پیشاکلمبی بازمی‌گردد اما هنوز هم رواج داشته و امروزه مورد توجه طراحان مد است و انواع بالاپوش زنانه در رنگ‌ و طرح‌های متنوع و به صورت دکمه‌دار و بدون دکمه، با آستین و بدون آستین تولید می‌شوند. در ایران معمولا با تاثیر از پانچو مانتوها و پالتوهای متنوعی تولید می‌شود.

تاپ مجلسی

تاپ


تاپ (Top) وام‌واژه‌ای از زبان انگلیسی‌ است که برای نوعی لباس (معمولاً زنانه) که از گردن تا کمر را می‌پوشاند به کار می‌رود. در زبان انگلیسی، واژهٔ تاپ برای انواع گوناگونی از پوشش بالاتنه به کار می‌رود (از جمله تی‌شرت) اما در زبان فارسی معمولا واژهٔ تاپ برای نوع خاصی از پوشش که آستین ندارد به کار می‌رود.

تاپ ممکن است دارای بندی باشد که روی شانه‌ها قرار می‌گیرد (Tank Top)، یا دور گردن واقع می‌شود (Halter Top)، یا آن که بدون بند باشد (Tube Top). هم‌چنین قد برخی از تاپ‌ها کوتاه است، به شکلی که شکم و کمر فرد را نمی‌پوشانند (Crop Top). 

هم‌چنین در ایران  به شومیزها و بلوزهایی که آستین نداشته باشند واژه تاپ اطلاق می‌شود. از تاپ در ایران معمولا داخل منزل (نوع راحتی آن) و یا بیرون منزل زیر مانتو و از نوع مجلسی آن در میهمانی‌ها استفاده می‌شود.

شکت چیست؟

شَکِت


واژه شَکِت؛ آمیزه‌ای از دو واژه جَکِت (Jacket) یا همان ژاکت خودمان است (البته این واژه در زبان انگلیسی برای نامیدن هر نوع پوشش کت یا کاپشن مانند به کار می‌رود) و شِرت (Shirt) همان پیراهن یقه‌دار (یقه‌برگردان) است؛ درواقع همان پیراهن کلاسیک مردانه (که در ایران نوع زنانه آن‌را شومیز می‌نامند).

پارچه شکت‌ کمی ضخیم است و به‌همین دلیل بسیار مناسب روز‌های خنک پاییزی و بهاری است بنابراین به طور خلاصه شکت یک «شومیز یقه برگردان ضخیم» است که در ماه‌های سرد سال استفاده گسترده‌ای دارد و در فصول گرم‌تر سال نیز با پارچه‌های ظریف‌تر با نام شومیز و تونیک و نوع بلندتر آن با عنوان شومیز مانتویی ارائه می‌شود.

شکت‌ها  انواع بسیاری دارند؛ کوتاه یا بلند، اورسایز یا فیت، شکت‌هایی با یک یا دو جیب‌ کوچک یا بزرگ روی سینه و حتی جیب درنیمه پایین شکت تا شکت‌هایی با دکمه‌های بزرگ و …